fbpx

MAN TGX vinner Truck Innovation Award 2025: Hydrogen, elektrisk og diesel i ett chassis

MAN setter igjen standarden for innovasjon innen transportbransjen. TGX-serien, som tilbyr diesel-, elektrisk- og hydrogenbrennstoffalternativer, har MAN TGX vunnet Truck Innovation Award 2025. Denne prisvinnende lastebilen vil være tilgjengelig i Norge i 2025 som en del av en begrenset serie på 200 enheter.

MAN TGX: Innovasjon for en grønnere transportbransje

12. oktober 2024
MAN fortsetter å lede utviklingen av nullutslippsløsninger med både elektriske og hydrogenbrennstoffversjoner av TGX. Samtidig er dieselalternativet fortsatt tilgjengelig for markeder som ikke har utviklet tilstrekkelig infrastruktur for lading eller hydrogen. Dette gjør TGX til en fleksibel løsning for transportører i Norge og resten av Europa, uansett drivstoffbehov. Les mer om MANs nullutslippsportefølje her.
Artikkelen fortsetter nedenfor.
MAN TGX lastebil på vintervei under testing for nullutslippsportefølje
MAN TGX under vintertesting som en del av MANs nullutslippsportefølje. Kilde: MAN Truck & Bus

Kjøpe ny lastebil? Vi overtar din gamle – Rask handel og hurtig oppgjør!

FOSU AS er alltid interessert i å kjøpe tippbiler, trekkvogner og lastebiler av alle merker og modeller. Har du brukt utstyr du vurderer å selge?

Vi sørger for en rask og enkel prosess. Kontakt oss i dag for et tilbud!

MAN TGX-serien: Diesel, elektrisk og hydrogen i samme chassis

MAN TGX er kjent for sin pålitelighet og allsidighet. Enten du trenger en klassisk dieselmotor, vurderer batterielektrisk drift, eller ønsker å satse på hydrogen som drivstoff, gir TGX deg fleksibilitet. Hydrogenversjonen hTGX vil være tilgjengelig i Norge i 2025 og gir transportører muligheten til å redusere sine utslipp uten å gå på kompromiss med ytelse eller rekkevidde. Den elektriske versjonen vil bli skalert opp i samme periode, og begge variantene er tilpasset tunge oppgaver som transport av tømmer eller tankkjøring. Se hele oversikten over MANs nullutslippskjøretøy her.

Hydrogenutfordringer i Norge

Selv om hydrogenlastebiler som MAN hTGX tilbyr spennende muligheter for nullutslippsløsninger, står norske transportører overfor utfordringer når det gjelder infrastruktur. Per i dag er det svært få fyllestasjoner for hydrogen i Norge, noe som kan gjøre det vanskelig for hydrogenlastebiler å bli en praktisk løsning for mange transportører. Mens det forventes at hydrogeninfrastrukturen vil forbedres i årene som kommer, er det viktig for transportører å vurdere tilgjengeligheten av fyllestasjoner når de vurderer å investere i hydrogenkjøretøy. Det finnes i dag fire offentlige hydrogenfyllestasjoner i drift i Norge, blant annet i Hvam, Høvik, og Åsane. Det er planlagt flere stasjoner for tungtransport, og operatører som Everfuel og Hynion jobber med å bygge ut flere stasjoner de kommende årene. Les mer om hydrogeninfrastrukturen i Norge her.

MANs nullutslippssatsning i Norge

I Norge spiller MANs nullutslippsløsninger en stadig større rolle. Både den batterielektriske og hydrogenlastebilen MAN hTGX er spesielt utviklet for markeder som har enten lade- eller hydrogeninfrastruktur, og med rekkevidder på opptil 600 km og rask påfylling eller lading, er de ideelle for norske transportører som vil møte strenge miljøkrav.

Tjenester vi tilbyr:

Maskinformidling og oppkjøp
FOSU AS tilbyr tjenester innen maskinformidling, der vi kobler sammen kjøpere og selgere av maskiner og lastebiler. Vi er også en pålitelig partner for oppkjøp, og kjøper brukte maskiner og utstyr direkte fra eiere som ønsker en rask og trygg handel.

Denne nettsiden bruker informasjonskapsler. Ved å fortsette å bruke denne siden godtar du vår bruk av informasjonskapsler.  Les mer her...